W jaki sposób zautomatyzować sprzedaż w firmie? 

 

Coraz więcej zaawansowanych narzędzi, nowo pojawiające się technologie i możliwości korzystania z nich jeszcze efektywniej…jak wykorzystujesz maszyny i sztuczną inteligencję w swoim procesie sprzedaży? Zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy sprzedawać możesz z większą skutecznością, obsługując klienta lepiej, proponując mu produkty idealnie dopasowane do jego oczekiwań i potrzeb? Czy szukałeś odpowiedzi na pytanie – jak zautomatyzować sprzedaż i dlaczego w ogóle warto to robić? 

Dzisiaj od sprzedawcy i działu obsługi klienta oczekuje się przede wszystkim personalizacji. Produkt ma być dopasowany do potrzeb klienta, a obsługa spełniać jego wysokie wymagania. Trudno jest temu sprostać, jeżeli wszystko będzie wykonywać metodami tradycyjnymi. Posłużymy się przykładem:

Kiedyś zapotrzebowanie na obuwie było znacznie mniejsze. Wiele osób miało jedną parę butów i służyła im wiele lat. Dzisiaj mamy w szafkach po kilka, a nawet kilkanaście par butów i na każdy kolejny sezon kupujemy kolejne. Zapotrzebowanie znacznie wzrosło i już nie wystarczała produkcja ręczna. Buty produkują dla nas dzisiaj maszyny. Jest szybciej, taniej i ze zwiększoną jakością. 

Tak samo jest ze sprzedażą. Dlaczego i jak zautomatyzować sprzedaż

 

Usprawnienia dotychczasowych strategii 

 

Zastanawiając się, jak zautomatyzować sprzedaż, warto przeanalizować obecnie stosowane strategie i narzędzia w firmie. Trudno jest sobie wyobrazić współczesny świat bez urządzeń mobilnych. Pozwalają nam nie tylko ograniczyć czas wykonywania pewnych czynności, ale też poprawić organizację i zwiększyć produktywność w firmie. Klienci doceniają możliwość kontaktu drogą internetową, bez konieczności bezpośredniego kontaktu, na który często brakuje czasu. Bardzo ważne jest, aby nie tylko umożliwić klientom kontakt online, ale też wykorzystać do tego najwygodniejsze dla nich narzędzia, np. e-mail, media społecznościowe czy live chat. Szczególnie ten ostatni pozwala na kontakt w czasie rzeczywistym, ale również na bieżąco zbieranie informacji o zachowaniu klienta. Wiesz, jakie produkty przegląda w Twoim e-sklepie, w związku z czym możesz mu zaproponować najlepsze rozwiązanie. Podczas zakupu napotkał problem? Możesz mu pomóc go rozwiązać tu i teraz. 

 

Zautomatyzuj nie tylko sprzedaż, ale też obsługę klienta 

 

Te dwa obszary są ze sobą ściśle związane. Bez dobrej obsługi klienta nie ma skutecznej sprzedaży. Zatem należy je ze sobą zintegrować. Kiedy zastanawiamy się, jak zautomatyzować sprzedaż, musimy uświadomić sobie, czym ona właściwie jest. Automatyzacja oznacza maksymalne ograniczenie ingerencji człowieka podczas procesu sprzedażowego, co przekłada się na wzrost szybkości, skuteczności i efektywności tego procesu. Jeżeli chodzi o sprzedaż online, wygląda następująco:

Złożenie zamówienia przez klienta – weryfikacja przez system, czy towar jest dostępny, a klient nie ma dodatkowych uwag – dostarczenie do innych działów odpowiednich dokumentów magazynowych – wystawienie faktury lub paragonu – wysyłka faktury do klienta 

Na żadnym z tych etapów nie mamy do czynienia z ingerencją sprzedawcy. Służą do tego odpowiednie narzędzia, jak systemy CRM, które jednocześnie usprawniają obsługę klienta, systemy CXM, a także specjalne moduły na platformie sprzedażowej. 

 

Przewidywalny proces sprzedaży 

 

Automatyzacja pozwala przewidzieć efekt sprzedaży. Jest to spowodowane organizacją całego procesy, który jest zaplanowany i powtarzalny. System dostarcza informacje dotyczące sprzedaży, generuje raporty, dzięki którym masz szansę określić skuteczność wdrożonych przez Ciebie strategii sprzedażowych, reklamowych i promocyjnych. Warto  również wspomnieć, że automatyzacja procesów sprzedaży w znaczącym stopniu odciąża pracownika, który jest jednak przy nich obecny. Kontroluje sprzedaż, a w razie konieczności pomaga klientowi w wyborze i odpowiada na jego pytania. Automatyzacja usprawnia sprzedaż i obsługę, ale nie wyklucza człowieka z tego procesu. 

Jak zautomatyzować sprzedaż? Potrzebujesz najpierw opracowania odpowiedniej strategii z uwzględnieniem możliwości swojej firmy oraz oczekiwań Twojej grupy docelowej, a następnie wdrożenia właściwego systemu. Automatyzując, usprawniasz, a to z kolei pozwala zwiększyć wydajność, zyski i lojalność oraz satysfakcje klienta.

Powiązane publikacje