Obecny, dwudziesty pierwszy wiek to rozwój globalnej cyfryzacji nie tylko w zakresie komunikacji internetowej indywidualnych odbiorców, ale także na skalę przemysłową.

W związku z polepszeniem kontaktów pomiędzy klientem, a resztą przedsiębiorstw, włączonych w globalną sieć internetową, stworzono wiele pomocnych systemów, poprawiających jakość komunikacji, a także szybkość wymiany informacji, które często wymagają natychmiastowych decyzji.

CRM co to jest

Jednym z systemów informatycznych jest CRM (z j. angielskiego: Customer Relationship Management – Menedżer do spraw relacji z klientami), wspomagający pracę istotnych działów, takich jak:

  • obsługa klienta,
  • marketing,
  • zarząd,
  • sprzedaż.

Aby odpowiedzieć na pytanie co to jest CRM należy zapoznać się z informacjami na temat płynności relacji, na linii klient-przedsiębiorstwo.

co to jest crm

Co to jest CRM – znaczenie systemu

W pracy systemu CRM można wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje relacji, a są to:

  • system interaktywny – sprowadza się do zdalnego kontaktu z klientem,
  • operacyjny – jego zadaniem jest magazynowanie i udostępnianie
    innym działom wszelkich informacji o danym kliencie. Zgromadzone
    dane pozwolą na kompleksową obsługę konkretnego klienta, bez
    konieczności szukania ich w innych źródłach. Do zadań systemu CRM
    typu operacyjnego zaliczymy również:

    • automatyzację marketingu, która ma wpływ na większą efektywność i wydajność pracy zespołów utworzonych celem tworzenia kampanii reklamowych,
    • automatyzację sprzedaży, odnoszącą się do praktyk sprzedaży
      towarów i usług oferowanych przez konkretne przedsiębiorstwo,
    • automatyzację obsługi klienta – odpowiada ona za bezproblemową komunikację z klientem i poprawia jakoś usług;
  • system analityczny – zajmuje się analizowaniem pozyskanych danych, stwierdzających lojalność klienta, jego wartości rynkowej, a także wiarygodności i zdolności podejmowania wiążących decyzji w zakresie sprzedaży i marketingu. Dzięki dokładnym analizom można wykryć nieprawidłowości lub niedociągnięcia i zweryfikować je, celem poprawy jakości usług.

Podsumowując i odpowiadając na pytanie CRM co to jest? możemy krótko odpowiedzieć: jest to swoistego rodzaju baza danych, w której zostały zapisane zebrane dane o konkretnych klientach, stale współpracujących z określonym przedsiębiorstwem.